واکسن جدید مالاریا مورد حمایت سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت

واکسن جدید مالاریا تحت عنوان R21/Matrix-M آکسفورد تاییدیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) جهت عرضه عمومی را دریافت کرد.
خبرگزاری صدا و سیما، سرویس بین الملل؛ دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، تدروس ادهانوم قبریسوس، اعلام کرد: دو سال پیش بود که سازمان جهانی بهداشت نخستین واکسن مالاریای جهان با نام آر تی اس اس را پیشنهاد داد. امروز خوشحالم که بگویم سازمان جهانی بهداشت واکسن دوم خود را با عنوان R21/Matrix-M برای پیشگیری از مالاریا در کودکان در منطقه خطرناک این بیماری معرفی می‌کند.
این پیشنهاد بر پایه نظر دو گروه کارشناس است: گروه کارشناسان مشاور راهبردی در زمینه ایمن‌سازی و گروه مشورت سیاست مالاریای سازمان جهانی بهداشت. هر دو گروه شواهد و مستندات آزمایش‌های واکسن آر ۲۱ را مورد بررسی قرار دادند. شواهد نشان داد در منطقه‌ای که مالاریا فصلی است، تعداد مبتلایان به مالاریا پس از دریافت ۳ دوز واکسن در طول ۱۲ ماه ۷۵ درصد کم شده است.

R21/Matrix-M malaria vaccine واکسن مالاریا

آزمایش‌ها همچنین نشان داد:

تزریق دوز چهارم واکسن ۱ سال پس از دریافت دوز سوم باعث حفظ سطح ایمن‌سازی شده است. تأثیر واکسن آر ۲۱ هنگام تزریق فصلی، همچون تأثیر واکسن آر تی اس اس است. آزمایش نشان داد واکسن قابل اعتماد است و نظارت بر ایمنی آن در هنگام توزیع نیز ادامه خواهد یافت.
تدروس ادهانوم قبریسوس: از سال ۲۰۰۰ تا کنون، تعداد فوت شده‌های ناشی از مالاریای بیش از نصف کاهش یافته است. و مالاریا را در بخش‌های زیادی از جهان ریشه‌کن کرده‌ایم و در بسیاری از کشورها پیشرفت آن متوقف شده است. ولی همچنان حدود نیمی از جهان در خطر مبتلا شدن به مالاریا هستند.
در سال ۲۰۲۱، تخمین زده می‌شود حدود ۲۴۷ میلیون مورد ابتلا به مالاریا و ۶۱۹ هزار مورد فوت وجود داشته است. ۹۵ درصد موارد ابتلا و فوت در آفریقا رخ داده است. این موارد بیشتر در کودکان زیر ۵ سال بوده است.
تقاضا برای واکسن آر تی اس اس خیلی بیشتر از عرضه آن است؛ بنابراین واکسن آر ۲۱ ابزار مهم دیگری برای حفاظت سریع‌تر از کودکان بیشتر است و رویای جهانی بدون مالاریا را نزدیک‌تر می‌کند.
سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر در حال بررسی این واکسن برای پیش صلاحیت است که شامل برچسب تأیید سازمان جهانی بهداشت می‌شود و به اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی و یونیسف اجازه خرید واکسن از تولید کنندگان را می‌دهد.
حداقل ۲۸ کشور در آفریقا قصد دارند واکسن مالاریای توصیه شده توسط WHO را به عنوان بخشی از برنامه‌های ملی ایمن سازی خود عرضه کنند. واکسن آر تی اس اس از ابتدای سال آینده در بعضی کشور‌های آفریقا توزیع خواهد شد. و واکسن آر ۲۱ احتمالا تا نیمه سال آینده در دسترس کشور‌ها قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =